Kære kirkegængere!
I bedes at være opmærksomme på følgende forhold under gudstjenesterne Påskenat.
Korsprocessionen til Påske begynder ved midnat.
Processionen følger en bestemt orden:
Påskelygten og Korset går forrest. Dernæst kommer bærerne af kirkefanerne, så ikonbærerne. Herefter kommer koret og så præsteskabet. Først efter præsteskabet følger resten af de troende med tændte lys i hænderne.
VIGTIGT er det at huske, at ALLE forlader kirken under processionen. Kirken skal være tom, ligesom Kristi grav var det, efter Hans Opstandelse fra de døde.
Deltagerne i processionen synger Påskens stichira:
”Din Opstandelse, Kristus Frelser, lovsynger englene i himlene, giv også os på jorden, med rene hjerter, at lovprise Dig” (se side 197 i bønnebogen).
VIGTIGT: Bevar processionens orden – gå ikke op foran præsteskabet og koret.
Korsprocessionen vender tilbage til kirkens lukkede døre, og her, foran dørene, begynder Påskens morgentjeneste. I løbet af denne højtidelige tjeneste åbnes kirkens døre og processionen træder ind i kirken igen.
Det er her VIGTIGT at bevare processionens orden. Skynd jer ikke ind i kirken foran koret og præsteskabet. Vær opmærksomme og forsigtige, idet I går ned og op ad trappen. I ønskes alle en nådefuld afslutning på den Store Faste og en velsignet begyndelse på den Lyse Påske!